زبان قدرتمند C

 

زبان برنامه‌نویسی سی، زبانی همه منظوره، ساخت یافته و روندگرا می‌باشد که در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه بل ساخته شد

       

پیشینه

برای بررسی تاریخچه زبان C باید به سال ۱۹۶۷ بازگردیم که مارتین ریچاردز زبان BCPL را برای نوشتن نرم‌افزارهای سیستم‌عامل و کامپایلر در دانشگاه کمبریج ابداع کرد. سپس در سال ۱۹۷۰ کن تامپسون زبان B را بر مبنای ویژگی‌های زبان BCPL نوشت و از آن برای ایجاد اولین نسخه‌های سیستم‌عامل یونیکس در آزمایشگاه‌های بل استفاده کرد. زبان C در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی از روی زبان B و BCPL در آزمایشگاه بل ساخته شد و ویژگی‌های جدیدی همچون نظارت بر نوع داده‌ها نیز به آن اضافه شد. ریچی از این زبان برای ایجاد سیستم‌عامل یونیکس استفاده کرد اما بعدها اکثر سیستم‌عاملهای دیگر نیز با همین زبان نوشته شدند. این زبان با سرعت بسیاری گسترش یافت و چاپ کتاب "The C Programming Language" در سال ۱۹۷۸ توسط کرنیگان و ریچی باعث رشد روزافزون این زبان در جهان شد.

متاسفانه استفاده گسترده این زبان در انواع کامپیوترها و سخت‌افزارهای مختلف باعث شد که

ادامه مطلب ...

نبرد المنصوره قسمت پایانی

احمد یوسف الوکیل ( سپهبد هوایی کنونی نیروی هوایی مصر ) تعریف می کند : من به همراه گروه پرواز خود در المنصوره بودم . قرار بود که دو اسکادران به رهگیری و دفاع هوایی بپردازند و اسکادران سوم ( در تنتا ) وظیفه ی دفاع از هر دو پایگاه را داشت . در روز 14 اکتبر تلفات ما صفر بود . در ان روز در حالی که من به همراه 3 فروند میگ پرواز میکردم 6 فروند فانتوم را رهگیری کردیم . ما به دو گروه تقسیم شدیم و هر گروه رهسپار شکار 3 فروند هواپیمای دشمن شد .

فانتوم ها مجبور بودند برای نبرد با ما ابتدا خود را از شر بمب هایشان راحت کنند . من یکی از فانتوم ها را به مسلسل بستم چرا که نزدیکتر از ان بودم که بخواهم از موشک هایم بر علیه ان استفاده کنم . پس از ان باز شدن دو چتر را دیدم . در ان زمان نمی دانستم که چند فروند هواپیما با یکدیگر در اسمان نبرد می کنند و هنگامی که تعدا هواپیما ها را شنیدم کاملا غافلگیر شدم . هم بر روی زمین و هم در اسمانترافیک رادیو یی بود و صدای کسی به کسی نمی رسید .

نصر موسی ( سپهبد کنونی نیروی هوایی مصر ) خاطراتش را در روز نبرد المنصوره مرور می کند : من در جنگ اکتبر در پایگاه المنصوره خدمت می کردم و با میگ 21 پرواز های دفاعی انجام می دادم . در روز 5 اکتبر به ما اطلاع داده شد که فردا جنگ اغاز خواهد شد . در روز 14 اکتبر حمله ی سختی به المنصوره شد و به ما دستور دادند که اماده باشیم . دسته ی ما 8 فروند بود و هنگامی که اوج گیری می کردیم فانتوم های اسرائیلی برای بمب باران نزدیک می شدند . ما ناگهان سرعت را افزایش دادیم مخازن سوخت اضافی را رها کردیم و به سوی جنگنده های دشمن هجوم بردیم . من یکی از انها را در دستگاه نشانه روی خود داشتم ولی ناگهان قانون طلایی به یادم امد . ( قبل از حمله به دشمن مواظب دم هواپیمای خود باش ) .


  لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

ادامه مطلب ...

نبرد المنصوره قسمت سوم

در حدود ساعت 3:52 رادارهای مصری یک موج دیگر از هواپیماهای دشمن را کشف کردند که تعداد انها در حدود 60 فروند فانتوم و اسکای هاوک براورد شد . این هواپیماها نیز در ارتفاع کم و از سمت دریا در حال نزدیک شدن بودند ظاهرا ماموریت انها این بود که هر هدفی که از حملات موج دوم حمله سالم مانده بود را نابود کنند . 8فروند میگ21 دیگراز پایگاه انشاس برای رهگیری انها به هوا برخاستند . زمانی که موج سوم بر فراز دلتای رود نیل با رهگیرهای مصری در گیر شد موج دوم هواپیماهای اسرائیلی در حال فرار به سمت شرق بودند در حالی که شلیک موشک ها در اسمان ادامه داشت 20 فروند میگ 21 برای سوختگیری فرود امدند و دوباره به اسمان بازگشتند . لیدر موج سوم دریافت که حملات قبلی به نتیجه نرسیده اند ومیگ ای هدر اس هستند بیش از حدی هستند که او انتظار داشت . لیدر اسرائیلی دستور بازگشت داد و با عبور اخرین جنگنده ی اسرائیلی در ساعت 4:08 به سمت شرق کانال سوئز نبرد هوایی المنصوره پایان گرفت .

رادیو قاهره در برنامه ی اخبار ساعت 10 خود اعلام کرد که در همان روز چند نبرد هوایی بر فراز فرودگاه های نظامی مصر و بیشتر در شمال دلتای نیل صورت گرفته اند . همچنین اعلام کرد که مصر در برابر 3 جنگنده ای که از دست داد توانست

لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهد بفرمایید

ادامه مطلب ...

نبرد المنصوره قسمت دوم

علاوه بر برتری نیروی هوایی اسرائیل انها در کیفیت هواپیماها , تمرین ها و نیز تجربیات خلبان ها دست بالا را داشتند . تنها برتری مصری ها در این بود که خلبان ها و پرسنل نیروی هوایی مصر برای دفاع از خاک کشورشان میجنگیدند . روحیه مصری ها هنگامی که خلبان های مصری توانستند به تلافی جنگ 6 روزه اولین هجوم اسرائیل را متوقف کنند به گونه ای ثابت افزایش میافت . وینگ یکصدوچهارم در خلال اولین روز جنگ – ششم اکتبر – به صورت کامل درگیر نبرد شد . این وینگ نه تنها پوشش هوایی منطقه ی نبرد را تامین کرد بلکه هواپیماهایش را به صورت فعال در حملات پشتیبانی نزدیک و همچنین محافظت از پایگاه المنصوره شرکت داشتند . مصری ها چشم انتظار حمله ی دیگری از سوی اسرائیلی ها به پایگاه المنصوره بودند . با این حال , در ساعت 3 بعد از ظهر یکشنبه 14 اکتبر همه چیز در پایگاه ساکت به نظر می رسید . جنگ در سینا به اوج خود رسیده بود و همیشه تعدادی میگ 21 به صورت اماده در ابتدای باند قرار داشتند و خلبان های انها با شکیبایی  در کابین هواپیمایشان سوزندگی افتاب مصر را تاب می اوردند .

در ساعت 3:15 دقیقه پست ها مراقبت مستقر در دلتای نیل

  لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

ادامه مطلب ...

نبرد المنصوره( قسمت اول)

در اولین روز از جنگ اکتبر 1973 هواپیماهای نیروی هوایی مصر به اهدافی در صحرای سینای تحت اشغال اسرائیل حمله کردند . این حملات هوایی در پیروزی ابتدایی اعراب نقش داشتند . از دید مصری ها این حملات کلید رسیدن اعراب به پیروزی در این کشاکش بود .

این امر به خوبی در منابع تاریخی ثبت شده است اما نبرد های هوایی دیگری نیز در روز های باقی مانده از جنگ نیز صورت گرفتند که کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند . جزئیات این گونه عملیات تا به امروز کمتر در اختیار عموم قرار گرفته اند . به ویژه یکی از این نبرد ها به اندازه ای برای دولت مصر اهمیت بافت که سبب شد روز نیروی هوایی این کشور از دوم نوامبر به 14 اکتبر تغییر یافت . نیروی هوایی مصر با سربلندی این نبرد را نبرد المنصوره نامیده است و در روز 14 اکتبر یاد انرا گرامی می دارد .

در سپیده دم روز 14 اکتبر – نهمین روز از اغاز جنگ – تعداد نه تیپ زرهی از ارتش های دوم و سوم مصر برای توسعه ی سرپلهای به دست امده در سمت شرق کانال سوئز حمله ای را اجرا کردند . این حمله با پشتیبانی هواپیماهای میگ 17 , سوخو7 , سوخو20 , و میراژ که از پایگاهای غرب کانال و دلتای رود نیل برخاسته بودند انجام شد . پوشش هوایی منطقه ی نبرد توسط میگ 21 های وینگ یکصدو چهارم – که از پایگاه هوایی المنصوره برخاسته بودند – تامین می شد .

در پاسخ نیروی هوایی اسرائیل برای چهارمین بار کوشش کرد تا هواپیما های رهگیر این وینگ را نابود کند و دوباره برتری هوایی خود را – مانند جنگ 6 روزه – بر اعراب تحمیل کند .

حملاتی بر علیه پایگاه های المنصوره , تنتا و صالهیه انجام شد . در حقیقت در روزهای هفتم , نهم و دوازدهم اکتبر حملاتی علیه المنصوره انجام شده بود اما هر بار با مقاومت شدید جنگنده های مصری و شبکه ی موشکی و پدافند هوایی مصر مواجه شدند . عاقبت اسرائیلی ها در روز هفتم اکتبر 22 فروند هواپیما ز دست دادند . این روز به بدترین روز جنگ برای نیروی هوایی اسرائیل تبدیل شد .

چهارمین حمله ی  هوایی اسرائیل توسط بیش از صد فروند فاتنوم و اسکای هاوک انجام شد تا بلکه بتوانند المنصوره را نا بود کنند . این نبرد در اوج خود بیش از53  دقیقه طول کشید . براساس تخمین منابع مصری همزمان بیش از 180 فروند در اسمان در تعقیب یکدیگر بودند که بیشتر انها به اسرائیل تعلق داشتند .

                                         

  لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

ادامه مطلب ...